Kostel, který neexistuje

.
Chtěli byste si prohlédnout kostel, který už půl století neexistuje? Právě to umožňuje aplikace Virtuální Aš, v níž architekt Petr Kostner prezentuje vyhořelý kostel zasazený do současné zástavby. V rozhovoru vypráví o práci na pomezí architektury, historie a detektivního pátrání, která vytváření virtuálního modelu předcházela.

Aši po staletí vévodila stavba evangelického kostela, která roku 1960 shořela. Od té doby ji reprezentuje jen půdorys z kamenných kvádrů – a nově vaše aplikace Virtuální Aš, která na displeji chytrého telefonu kostel zobrazí, jako by ještě stál, a umožní prohlídku interiéru i exteriéru. Nikde jsem nic podobného neviděl – jak vůbec celý projekt vznikl?

Aš bývala rozvinutější než Cheb, měla krásná zákoutí a dnes tu z historie nezbylo skoro nic. Přemýšleli jsme proto, jak dějiny uchopit a přenést do současnosti. V roce 2014 bylo naším úkolem pro město Aš vypracovat projekt revitalizace území od Goethova náměstí k Okružní ulici. Jedná se o místo se silnou historií, býval tu evangelický hřbitov, stály tu původní rodinné domy – a my jsme chtěli onu historii nějakým způsobem zobrazit.

Původně jsme pracovali s konceptem, podle kterého se měla stavět torza domů, což by ale bylo komplikované a nákladné a nedosáhlo by se takového efektu. Proto jsme se rozhodli využít moderní technologie, konkrétně virtuální a rozšířenou realitu – a tak vznikl projekt Virtuální Aš.

Po domluvě s městem jsme tedy vytvořili pilotní projekt ve formě mobilní aplikace Virtuální Aš týkající se bývalého evangelického kostela. Aplikace jej prezentuje tak, jak by v současné době vypadal, kdyby se zachoval, přestože po něm nezbylo nic než kamenný základ.

 

Aplikace ukazuje, jak by kostel vypadal z různých stran a úhlů, interiér i exteriér. Jak jste takový model dokázali vytvořit?

Dostali jsme podklady od místních historiků a nadšenců do historie, kteří kostel mají velmi dobře zmapovaný. Konkrétně pan Karban v minulosti vytvořil jeho plastový model, takže k němu měl podrobné plány. Jeden z historiků ještě jako dítě kostel jednoduchým postupem měřil: získal míry jednoho z kamenů, spočítal, kolik jich tam dohromady je – a tak vlastně dopodrobna zmapoval celou stavbu. Zároveň jsme vycházeli z dobových fotografií. Ty jsou samozřejmě černobílé, takže jsme pak v archivech ašského muzea hledali informace o barevném řešení interiéru. Díky tomu se nám podařilo zobrazit materiály tak, jak skutečně vypadaly.

Na základě takové historicko-detektivně-architektonické práce jsme získali 3D model, který jsme umístili pomocí virtuální reality do stávajícího prostředí.

 

Co se s virtuálním modelem děje, když si jej prohlížím?

Princip fungování je jednoduchý. Pokud přijdete na některé z pozorovacích míst vyznačených kamennou deskou v zemi, aplikace se pomocí technologie bluetooth propojí s místem, na kterém stojíte, a kostel se zobrazí na displeji zařízení. Velmi efektní je to ve vztahu k okolní zástavbě, model je zasazený do současné skutečnosti, takže na displeji za kostelem uvidíte, co tam dnes opravdu je.

Dobře patrné je to zejména u prezentace interiéru: stojíte na trávníku, okolo vás nic není – a najednou se ocitáte uprostřed kostela.

 

Jak vůbec vznikla myšlenka virtuálního zobrazení neexistujícího kostela?

Pokud přemýšlíte, jak odprezentovat něco, co existovalo, co mělo nějakou atmosféru, nějakou kvalitu, a dneska už to není, máte několik možností. Můžete dům postavit znovu – což je ale nesmysl, protože je to komplikované a drahé. Nebo můžete vytvořit jakousi kulisu a přemýšlíte, z čeho by měla být: papírová? Plastová? Nebo nějaký banner?

Pokud ale chcete prezentovat atmosféru místa, pocit, který lidé měli, když se tam ocitli, brzy dojdete k závěru, že ji bannerem nepřenesete. Pak si uvědomíte, že žijeme v jednadvacátém století, máme moderní technologie, téměř každý nosí v kapse docela výkonný počítač ve formě mobilního telefonu a je tedy nasnadě tyto technologie využít.

 

Plánujete na virtuální zobrazení ašského kostela navazovat i dalšími projekty?

Potenciál projektu, jako je Virtuální Aš, je v podstatě nevyčerpatelný. Zaniklých památek je obrovské množství a každá nabízí ohromné množství možností.  V současné době pracujeme v Chebu na virtualizaci Chebského hradu a zaniklého kostela svatého Jana na Jánském náměstí. Velmi podobnou technologií, která naši myšlenku rozvíjí ještě dál. Pokud se projekt podaří, budeme pokračovat a vytvářet další naučné stezky.

Vizualizace se snažíme vždy postavit na příběhu, na reálných historických faktech. Například v Chebu byl zavražděn Albrecht z Valdštejna. My pomocí aplikace vyprávíme příběh, ve kterém jde pozorovatel po jeho stopách a kromě pozorování památek ve virtuální realitě se zároveň dozvídá o historii.

 

O samotné aplikaci se můžete dočíst na webu http://www.virtualnias.cz; zájemcům o virtuální prohlídku nabízí ašské informační centrum k zapůjčení tablety.

.